[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Nie wolno Ci narzucać własnych aspiracji albo celów, ponieważ byłaby to
manipulacja. W niektórych przedsiębiorstwach można tego dokonać dając ludziom
możliwość pracy w różnych wydziałach. Czasem konieczne jest zwolnienie danej
osoby z pracy. W końcu jednak wielu ludzi samodzielnie rozwiązuje ten problem.
JAK MOG TO OSIGN?
Drugi etap to pokazanie danej osobie, jak może otrzymać to, czego naprawdę
pragnie - łatwiej to powiedzieć niż zrealizować. Ale kiedy lider albo menedżer dowie
się, co dany człowiek tak naprawdę chce osiągnąć, w większości przypadków można
opracować strategię pozwalającą danej osobie osiągnąć te cele. I w takiej sytuacji
65
naprawdę skuteczny menedżer może pokazać co potrafi. Czasami pierwszym etapem
może być umożliwienie człowiekowi podjęcia dalszego szkolenia. Dobre szkolenie
staje się silnym czynnikiem motywującym dla tych, którzy mają tyle szczęścia, że
mogą je podjąć. W Wielkiej Brytanii ciągle nie doceniamy znaczenia udostępniania
ludziom możliwości pogłębiania wiedzy i rozwijania ich umiejętności.
W niektórych przypadkach wystarczy opracowanie ścieżki kariery. Istnieją tu
takie same prawidłowości jak w przypadku zainteresowań lub świata sportu: wszystko
polega na wskazaniu, a następnie planowaniu strategii rozwoju osobistego.
Pracodawcy muszą zaakceptować fakt, że jeśli dany człowiek nie będzie miał
środka do realizacji celu albo ambicji, rozpocznie poszukiwanie nowych zródeł i
nowych możliwości tworzenia swojej kariery. Minęły już te czasy, gdy ludzie
podejmowali pracę w jakiejś firmie i zostawali w niej na całe życie. Niekiedy łowcy
głów", osoby zajmujące się rekrutacją i kadrami, rezygnują z ofert osób, które za
długo pracowały w jednym przedsiębiorstwie.
Znacznie lepiej jest jednak zarządzać w sposób otwarty, jeżeli menedżer i
pracownik rozumieją, że przyjdzie taka chwila, gdy pracownik po osiągnięciu
pewnego poziomu zmieni pracę. Bardzo zdrową jest sytuacja, gdy pracodawca jest
dumny i cieszy się, że jego były pracownik robi postępy w swojej karierze i osiąga
doskonałe rezultaty. Ja sam zawsze jestem bardzo poruszony, gdy dowiaduję się, że
moi dawni pracownicy odnoszą sukcesy w swoim życiu.
Wymieńmy teraz pewne działania i zachowania, które pomagają w
motywowaniu i inspirowaniu:
1. BDy DOBRYM SAUCHACZEM
Aby mieć jakąkolwiek możliwość inspirowania człowieka, trzeba mieć do
niego zaufanie i szacunek. Oznacza to, że człowiek zajmujący się motywacją musi
stać się swego rodzaju powiernikiem. Wszyscy znamy takie powiedzenie:,,Problem,
którym się dzielisz, jest mniejszy o połowę; radość, którą się dzielisz, podwaja się". Z
tego właśnie względu pracownicy, współpracownicy i koledzy powinni wiedzieć, że
można zbliżyć się do Ciebie, że można z Tobą porozmawiać, że nie zostaną zbyci, że
zawsze znajdziesz dla nich czas i wysłuchasz ich problemów i obaw.
2. MO%7łNA CI ZAUFA
Oznacza to, że jeśli chcesz być powiernikiem i być szanowanym przez innych,
nie wolno Ci przekazywać dalej tego, co usłyszysz. Kiedy ktoś powierza Ci swoją
66
tajemnicę, powinien czuć się absolutnie bezpieczny i pewny, że to, co powie,
pozostanie tajemnicą. Dlatego wielu menedżerów nie zdobywa lojalności czy
szacunku swoich podwładnych - po prostu nie potrafią trzymać języka za zębami. Nie
należy się więc dziwić, że ludzie, którzy potrafią być dobrymi słuchaczami i są na tyle
uczciwi, by spraw poufnych nie przekazywać innym, zawsze przyciągają do siebie
innych ludzi, którzy chcą przebywać w ich towarzystwie.
Znam pewną wspaniałą kobietę, która nawet teraz, kiedy przekroczyła
siedemdziesiątkę, kiedy cierpiała na artretyzm, zawsze miała przy sobie mnóstwo
przyjaciół, sąsiadów i członków rodziny. Co jeszcze bardziej niezwykłe, wygląda na
to, że co najmniej 60 do 70 procent jej gości to ludzie poniżej trzydziestego roku
życia, a wszyscy wychodzą od niej sprężystym krokiem, z uśmiechem na twarzy. Ona
ich wysłuchuje, jest nimi zainteresowana, dodaje im odwagi.
3. PRZYAAP ICH NA ROBIENIU CZEGOZ DOBREGO
Wiele jest rozmaitych sposobów podnoszenia poziomu motywacji danego
człowieka, a zapewne najprostszym jest zastosowanie w praktyce zasady: Przyłap ich
na robieniu czegoś dobrego". Wszyscy menedżerowie zauważają u swoich
pracowników sytuacje, w których ci robią coś niewłaściwie, ale bardzo nieliczni
menedżerowie zauważają to, co zostało wykonane prawidłowo. Rzecz jasna, krytyka
brzmi najlepiej, gdy jest wygłaszana w formie wyjaśnienia. A może sporządzilibyśmy
wykaz innych sposobów podnoszenia poziomu motywacji u Twoich pracowników?
W dalszej części książki, w rozdziale traktującym o konkursach (Rozdział 11),
zajmiemy się wynagradzaniem osiąganych rezultatów. Trzeba przyznać, że niektóre z
najprostszych form kontaktów interpersonalnych mogą ogromnie przyczynić się do
podniesienia poziomu motywacji i osiąganych wyników. List z podziękowaniami dla
pracownika za wykonanie jakiegoś zadania, pomoc, wsparcie czy wymierny efekt
zostanie przyjęty z przyjemnością, niekiedy stając się cenioną pamiątką z pracy.
4. POKA%7ł, %7łE W NICH WIERZYSZ
Ludzie dorastają do poziomu wiary, jaką ich menedżerowie w nich pokładają.
Jeśli więc chcesz inspirować daną osobę do osiągania wyższych i lepszych wyników,
to TY - inspirator - musisz wierzyć, że ta osoba może tego dokonać i musisz pokazać
jej swoją wiarę, mówiąc na przykład: Wiem, że potrafisz tego dokonać" albo:
,3ardzo dobrze to robisz" czy: To jedna z Twoich mocnych stron". Musisz nie tylko [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl szamanka888.keep.pl
Nie wolno Ci narzucać własnych aspiracji albo celów, ponieważ byłaby to
manipulacja. W niektórych przedsiębiorstwach można tego dokonać dając ludziom
możliwość pracy w różnych wydziałach. Czasem konieczne jest zwolnienie danej
osoby z pracy. W końcu jednak wielu ludzi samodzielnie rozwiązuje ten problem.
JAK MOG TO OSIGN?
Drugi etap to pokazanie danej osobie, jak może otrzymać to, czego naprawdę
pragnie - łatwiej to powiedzieć niż zrealizować. Ale kiedy lider albo menedżer dowie
się, co dany człowiek tak naprawdę chce osiągnąć, w większości przypadków można
opracować strategię pozwalającą danej osobie osiągnąć te cele. I w takiej sytuacji
65
naprawdę skuteczny menedżer może pokazać co potrafi. Czasami pierwszym etapem
może być umożliwienie człowiekowi podjęcia dalszego szkolenia. Dobre szkolenie
staje się silnym czynnikiem motywującym dla tych, którzy mają tyle szczęścia, że
mogą je podjąć. W Wielkiej Brytanii ciągle nie doceniamy znaczenia udostępniania
ludziom możliwości pogłębiania wiedzy i rozwijania ich umiejętności.
W niektórych przypadkach wystarczy opracowanie ścieżki kariery. Istnieją tu
takie same prawidłowości jak w przypadku zainteresowań lub świata sportu: wszystko
polega na wskazaniu, a następnie planowaniu strategii rozwoju osobistego.
Pracodawcy muszą zaakceptować fakt, że jeśli dany człowiek nie będzie miał
środka do realizacji celu albo ambicji, rozpocznie poszukiwanie nowych zródeł i
nowych możliwości tworzenia swojej kariery. Minęły już te czasy, gdy ludzie
podejmowali pracę w jakiejś firmie i zostawali w niej na całe życie. Niekiedy łowcy
głów", osoby zajmujące się rekrutacją i kadrami, rezygnują z ofert osób, które za
długo pracowały w jednym przedsiębiorstwie.
Znacznie lepiej jest jednak zarządzać w sposób otwarty, jeżeli menedżer i
pracownik rozumieją, że przyjdzie taka chwila, gdy pracownik po osiągnięciu
pewnego poziomu zmieni pracę. Bardzo zdrową jest sytuacja, gdy pracodawca jest
dumny i cieszy się, że jego były pracownik robi postępy w swojej karierze i osiąga
doskonałe rezultaty. Ja sam zawsze jestem bardzo poruszony, gdy dowiaduję się, że
moi dawni pracownicy odnoszą sukcesy w swoim życiu.
Wymieńmy teraz pewne działania i zachowania, które pomagają w
motywowaniu i inspirowaniu:
1. BDy DOBRYM SAUCHACZEM
Aby mieć jakąkolwiek możliwość inspirowania człowieka, trzeba mieć do
niego zaufanie i szacunek. Oznacza to, że człowiek zajmujący się motywacją musi
stać się swego rodzaju powiernikiem. Wszyscy znamy takie powiedzenie:,,Problem,
którym się dzielisz, jest mniejszy o połowę; radość, którą się dzielisz, podwaja się". Z
tego właśnie względu pracownicy, współpracownicy i koledzy powinni wiedzieć, że
można zbliżyć się do Ciebie, że można z Tobą porozmawiać, że nie zostaną zbyci, że
zawsze znajdziesz dla nich czas i wysłuchasz ich problemów i obaw.
2. MO%7łNA CI ZAUFA
Oznacza to, że jeśli chcesz być powiernikiem i być szanowanym przez innych,
nie wolno Ci przekazywać dalej tego, co usłyszysz. Kiedy ktoś powierza Ci swoją
66
tajemnicę, powinien czuć się absolutnie bezpieczny i pewny, że to, co powie,
pozostanie tajemnicą. Dlatego wielu menedżerów nie zdobywa lojalności czy
szacunku swoich podwładnych - po prostu nie potrafią trzymać języka za zębami. Nie
należy się więc dziwić, że ludzie, którzy potrafią być dobrymi słuchaczami i są na tyle
uczciwi, by spraw poufnych nie przekazywać innym, zawsze przyciągają do siebie
innych ludzi, którzy chcą przebywać w ich towarzystwie.
Znam pewną wspaniałą kobietę, która nawet teraz, kiedy przekroczyła
siedemdziesiątkę, kiedy cierpiała na artretyzm, zawsze miała przy sobie mnóstwo
przyjaciół, sąsiadów i członków rodziny. Co jeszcze bardziej niezwykłe, wygląda na
to, że co najmniej 60 do 70 procent jej gości to ludzie poniżej trzydziestego roku
życia, a wszyscy wychodzą od niej sprężystym krokiem, z uśmiechem na twarzy. Ona
ich wysłuchuje, jest nimi zainteresowana, dodaje im odwagi.
3. PRZYAAP ICH NA ROBIENIU CZEGOZ DOBREGO
Wiele jest rozmaitych sposobów podnoszenia poziomu motywacji danego
człowieka, a zapewne najprostszym jest zastosowanie w praktyce zasady: Przyłap ich
na robieniu czegoś dobrego". Wszyscy menedżerowie zauważają u swoich
pracowników sytuacje, w których ci robią coś niewłaściwie, ale bardzo nieliczni
menedżerowie zauważają to, co zostało wykonane prawidłowo. Rzecz jasna, krytyka
brzmi najlepiej, gdy jest wygłaszana w formie wyjaśnienia. A może sporządzilibyśmy
wykaz innych sposobów podnoszenia poziomu motywacji u Twoich pracowników?
W dalszej części książki, w rozdziale traktującym o konkursach (Rozdział 11),
zajmiemy się wynagradzaniem osiąganych rezultatów. Trzeba przyznać, że niektóre z
najprostszych form kontaktów interpersonalnych mogą ogromnie przyczynić się do
podniesienia poziomu motywacji i osiąganych wyników. List z podziękowaniami dla
pracownika za wykonanie jakiegoś zadania, pomoc, wsparcie czy wymierny efekt
zostanie przyjęty z przyjemnością, niekiedy stając się cenioną pamiątką z pracy.
4. POKA%7ł, %7łE W NICH WIERZYSZ
Ludzie dorastają do poziomu wiary, jaką ich menedżerowie w nich pokładają.
Jeśli więc chcesz inspirować daną osobę do osiągania wyższych i lepszych wyników,
to TY - inspirator - musisz wierzyć, że ta osoba może tego dokonać i musisz pokazać
jej swoją wiarę, mówiąc na przykład: Wiem, że potrafisz tego dokonać" albo:
,3ardzo dobrze to robisz" czy: To jedna z Twoich mocnych stron". Musisz nie tylko [ Pobierz całość w formacie PDF ]