[ Pobierz całość w formacie PDF ]
widzeniu w stanie nagiej uwagi, s. 136, przyp. 111.]
28 Wprowadzenie do naturalnego umysłu: W różnych metodach wprowadzania do
naturalnego umysłu, mistrz towarzyszy uczniowi w rozwijaniu świadomości zwanej
również rigpą lub wrodzoną świadomością własnego naturalnego stanu, odnosząca
się do czystej obecności.
29 Tyb. Ihun-grub, dosÅ‚ownie «samodoskonaÅ‚ość». Odnosi siÄ™ to do stanu lub
egzystencji jednostki, która od samego początku jest doskonała, podobnie jak
wszystko, co manifestuje. Te manifestacje lub odbicia powstajÄ… spontanicznie i sÄ…
złożone. Lhundrub szczególnie odnosi się do wrodzonej przejrzystości stanu
samodoskonałości.
30 CiaÅ‚o Å›wietliste (tyb: «ja» lus] zwane również ciaÅ‚em tÄ™czowym. Niektóre
zrealizowane istoty (praktykujÄ…cy poziomy londe i managde w dzogczien) podczas
śmierci przekształcają swoje zwykłe ciała w ciała świetliste. Wówczas fizyczne ciało
rozpuszcza się we własnym naturalnym stanie, będącym stanem przejrzystego
światła. Kiedy elementy ciała zostają oczyszczone, przekształcają swoją niesubtelną
manifestację (ciało, mięso, kości, itp.) w czystą esencję pięciu kolorów: niebieskiego,
zielonego, białego, czerwonego i żółtego. Ciało rozpuszcza się w tych pięć barw,
powstaje tęcza, a wszystko, co faktycznie zostaje z fizycznego ciała, to włosy i
paznokcie. Wśród współczesnych praktykujących, którzy osiągnęli ciało świetliste,
znajdowali się nauczyciele i członkowie rodziny Namkhai Norbu Rinpocze; na przykład
jego wuj Urg-jen Tenzin (= Togden), dwaj jego nauczyciele: Cziangcziub Dordże i Aju
Khandro oraz mistrz Cziangcziuba Dordże Njagla Padma Duddul.
31 Kanały solarne i lunarne. W ezoterycznych traktatach tsa-lung, jakie można
znalezć w tekstach anu jogi buddyzmu tybetańskiego, znajdują się złożone
wyjaśnienia kanałów [rtsa], w których przemieszczają się wiatry. Uważa się, że kanały
solarne i lunarne znajdują się w po obu stronach kanału centralnego (urna),
biegnącego równolegle do kanału centralnego. Te solarne i lunarne kanały
reprezentują energię męską i żeńską. Ich kolory czerwony i biały jak również
rozmieszczenie po prawej i lewej stronie, różni się w zależności od tantry.
32 Dziewięć oczyszczających oddechów to ćwiczenia oddechowe wykonywane
przez każdą sesją medytacyjną (thun) albo przed praktyką jantra jogi. W tych
ćwiczeniach wizualizuje się wdychanie oczyszczonego powietrza i wydychanie
negatywności i nieczystości. Używa się ich jako praktyki poprzedzającej medytację w
celu zrównoważenia energii i ustabilizowania umysłu.
33 Osiem ruchów to jogiczne ćwiczenia służące oczyszczeniu prany czyli oddechu.
Osiem ruchów zostało opisanych w tekście jantra jogi Zjednoczenie [energii]
solarnych i lunarnych, napisanym w VIII wieku przez mistrza WajroczanÄ™. Zob.
Namkhai Norbu, Yantra Yoga, Gleisdorf 1988, s. 33.
34 Agar 25 i Vimala to tybetańskie leki ziołowe. Agar 25 jest wykonany z 35
naturalnych składników. Oba te leki podaje się w przypadku bezsenności, jak również
w celu zrównoważenia lung, elementu wiatru, który znajduje się w stanie chaosu.
Można je otrzymać za pośrednictwem Communita Dzogchen, Merigar 58031,
Arcidosso, GR, Italia; Snow Lion Publ., P.O. Box 6483, Ithaca, NY 14851, USA; lub
Tibetan Medical Institute, Khara Danda, Dist. Kangra, H.P., India.
35 Trzy humory to «powietrze» lub «wiatr» [rlung], oraz żółć i flegma. WÅ‚aÅ›ciwe
zrównoważenie tych humorów uważa się za istotne dla zdrowia. Nierównowaga
prowadzi do jednej z wielu chorób, na które ludzie są podatni.
36 Namkhai Norbu, On Birth and Life: A Treatise on Tibetan Medicine, Shang
Shung Edizioni, Arcidosso 1983.
37 Sześć sylab a, aaah, ha, śa, są, ma symbolizuje światy egzystencji,
[kolejno]: bogów, półbogów, ludzi, zwierząt, głodnych duchów i istot piekielnych. Musi
się oczyścić karmiczne tendencje do odrodzenia się w jednym z tych samsarycznych
światów, które powstają wskutek niewłaściwych działań. Medytacja na tych sześć
sylab jednoczy prane i koncentrację umysłu, umożliwiając oczyszczenie tych
tendencji. Konkretna praktyka koncentracji na sylabach posługuje się wizualizacją i
mantrą nakierowaną na określone punkty ciała, na których, jak się uważa należy się
koncentrować w celu oczyszczenia tych skłonności.
38 Wadżrajogini jest to bóstwo medytacyjne w formie sambhogakaji,
reprezentujące żeński aspekt pierwotnej mądrości.
39 Guru joga jest zjednoczeniem się z umysłem guru (czyli swoim mistrzem-
nauczycielem), którego uważa się za manifestację umysłów wszystkich oświeconych
istot. Umysł guru uważa się własną wrodzoną świadomość. Dzięki praktyce guru jogi,
otrzymuje się błogosławieństwa od guru, umożliwiając w ten sposób spoczęcie w
pierwotnym stanie. Istnieją złożone i proste formy guru jogi. W tantrze odkrywa się
bardziej złożony styl, podczas gdy w dzogczien można praktykować jej prostszą
wersjÄ™.
Jedną z form guru jogi, której najczęściej naucza Namkhai Norbu Rinpocze,
posÅ‚uguje siÄ™ biaÅ‚ym tybetaÅ„skim «A». «A» wizualizuje siÄ™ w Å›rodku ciaÅ‚a jako
zjednoczenie wszystkich mistrzów [praktykującego]. Wypowiadając ,Aaa...h" i czując
błogosławieństwo nauczycieli, można wejść w stan zjednoczenia z ich oświeconą
świadomością.
40 Wadżradhara to męskie bóstwo medytacyjne, forma, za pośrednictwem której
Budda Zakjamuni ujawnia nauki tajemnej mantry.
41 Tyb. thogal [thod-rgal], «przewyższenie najwyższego* albo "przeskoczenie
przez». Po osiÄ…gniÄ™ciu doskonaÅ‚oÅ›ci w praktyce tregczo (zob. przyp. 45), rozpoczyna
siÄ™ praktykÄ™ thogal. Praktykowanie thogal bez uprzedniego doprowadzenia do
doskonałości praktyki tregczo jest bezużyteczne i dlatego thogal jest do tego czasu
tajemne. Thogal uważa się za najszybszą metodę osiągnięcia całkowitej realizacji.
Praktyka thogal doprowadza do zjednoczenia wizji i pustki. Rozwijanie kontemplacji
medytacyjnej poprzez wizję trwa do czasu zamanifestowania tęczowego ciała. Zob.
The Crystal and the Way of Light, s. 101 [Kryształ i ścieżka światła, s. 102-3] i J.
Reynolds. Self-Liberation Through Seeing With Naked Awareness, s. 136, przyp. 33
[Padmasambhawa, Samowyzwolenie dzięki widzeniu w stanie nagiej uwagi, s. 117,
przyp. 47].
42 Londe [kLong-sdej to jedna z trzech serii nauk dzogczien. Tymi trzema seriami
są: managde [man-ngag gi sde], seria esencjonalnych wyjaśnień; londe, seria
przestrzeni; oraz semde [sems-sde], seria umysłu. Te serie wyjaśnień dzogczien
posiadajÄ… ostatecznie ten sam cel, wprowadzenie praktykujÄ…cego w ostatecznÄ…
kontemplację. Seria londe pracuje zwłaszcza z symbolicznym wprowadzeniem i jest
powszechnie znana dzięki praktykom, które wprowadzają [praktykującego] w
kontemplację poprzez przyjęcie specjalnych pozycji ciała i utrzymywanie punktów
nacisku. Zob. Norbu, The Crystal and the Way of Light, s. 80 [Kryształ i ścieżka
światła, s. 84].
43 Odosobnienie w ciemności zwane jang-thig [gyang thig] to wysoko
zaawansowana technika medytacyjna dzogczien, którą praktykuje się w całkowitej
ciemności. Dzięki praktyce jang-thig inicjowany, który potrafi już przebywać w stanie [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl szamanka888.keep.pl
widzeniu w stanie nagiej uwagi, s. 136, przyp. 111.]
28 Wprowadzenie do naturalnego umysłu: W różnych metodach wprowadzania do
naturalnego umysłu, mistrz towarzyszy uczniowi w rozwijaniu świadomości zwanej
również rigpą lub wrodzoną świadomością własnego naturalnego stanu, odnosząca
się do czystej obecności.
29 Tyb. Ihun-grub, dosÅ‚ownie «samodoskonaÅ‚ość». Odnosi siÄ™ to do stanu lub
egzystencji jednostki, która od samego początku jest doskonała, podobnie jak
wszystko, co manifestuje. Te manifestacje lub odbicia powstajÄ… spontanicznie i sÄ…
złożone. Lhundrub szczególnie odnosi się do wrodzonej przejrzystości stanu
samodoskonałości.
30 CiaÅ‚o Å›wietliste (tyb: «ja» lus] zwane również ciaÅ‚em tÄ™czowym. Niektóre
zrealizowane istoty (praktykujÄ…cy poziomy londe i managde w dzogczien) podczas
śmierci przekształcają swoje zwykłe ciała w ciała świetliste. Wówczas fizyczne ciało
rozpuszcza się we własnym naturalnym stanie, będącym stanem przejrzystego
światła. Kiedy elementy ciała zostają oczyszczone, przekształcają swoją niesubtelną
manifestację (ciało, mięso, kości, itp.) w czystą esencję pięciu kolorów: niebieskiego,
zielonego, białego, czerwonego i żółtego. Ciało rozpuszcza się w tych pięć barw,
powstaje tęcza, a wszystko, co faktycznie zostaje z fizycznego ciała, to włosy i
paznokcie. Wśród współczesnych praktykujących, którzy osiągnęli ciało świetliste,
znajdowali się nauczyciele i członkowie rodziny Namkhai Norbu Rinpocze; na przykład
jego wuj Urg-jen Tenzin (= Togden), dwaj jego nauczyciele: Cziangcziub Dordże i Aju
Khandro oraz mistrz Cziangcziuba Dordże Njagla Padma Duddul.
31 Kanały solarne i lunarne. W ezoterycznych traktatach tsa-lung, jakie można
znalezć w tekstach anu jogi buddyzmu tybetańskiego, znajdują się złożone
wyjaśnienia kanałów [rtsa], w których przemieszczają się wiatry. Uważa się, że kanały
solarne i lunarne znajdują się w po obu stronach kanału centralnego (urna),
biegnącego równolegle do kanału centralnego. Te solarne i lunarne kanały
reprezentują energię męską i żeńską. Ich kolory czerwony i biały jak również
rozmieszczenie po prawej i lewej stronie, różni się w zależności od tantry.
32 Dziewięć oczyszczających oddechów to ćwiczenia oddechowe wykonywane
przez każdą sesją medytacyjną (thun) albo przed praktyką jantra jogi. W tych
ćwiczeniach wizualizuje się wdychanie oczyszczonego powietrza i wydychanie
negatywności i nieczystości. Używa się ich jako praktyki poprzedzającej medytację w
celu zrównoważenia energii i ustabilizowania umysłu.
33 Osiem ruchów to jogiczne ćwiczenia służące oczyszczeniu prany czyli oddechu.
Osiem ruchów zostało opisanych w tekście jantra jogi Zjednoczenie [energii]
solarnych i lunarnych, napisanym w VIII wieku przez mistrza WajroczanÄ™. Zob.
Namkhai Norbu, Yantra Yoga, Gleisdorf 1988, s. 33.
34 Agar 25 i Vimala to tybetańskie leki ziołowe. Agar 25 jest wykonany z 35
naturalnych składników. Oba te leki podaje się w przypadku bezsenności, jak również
w celu zrównoważenia lung, elementu wiatru, który znajduje się w stanie chaosu.
Można je otrzymać za pośrednictwem Communita Dzogchen, Merigar 58031,
Arcidosso, GR, Italia; Snow Lion Publ., P.O. Box 6483, Ithaca, NY 14851, USA; lub
Tibetan Medical Institute, Khara Danda, Dist. Kangra, H.P., India.
35 Trzy humory to «powietrze» lub «wiatr» [rlung], oraz żółć i flegma. WÅ‚aÅ›ciwe
zrównoważenie tych humorów uważa się za istotne dla zdrowia. Nierównowaga
prowadzi do jednej z wielu chorób, na które ludzie są podatni.
36 Namkhai Norbu, On Birth and Life: A Treatise on Tibetan Medicine, Shang
Shung Edizioni, Arcidosso 1983.
37 Sześć sylab a, aaah, ha, śa, są, ma symbolizuje światy egzystencji,
[kolejno]: bogów, półbogów, ludzi, zwierząt, głodnych duchów i istot piekielnych. Musi
się oczyścić karmiczne tendencje do odrodzenia się w jednym z tych samsarycznych
światów, które powstają wskutek niewłaściwych działań. Medytacja na tych sześć
sylab jednoczy prane i koncentrację umysłu, umożliwiając oczyszczenie tych
tendencji. Konkretna praktyka koncentracji na sylabach posługuje się wizualizacją i
mantrą nakierowaną na określone punkty ciała, na których, jak się uważa należy się
koncentrować w celu oczyszczenia tych skłonności.
38 Wadżrajogini jest to bóstwo medytacyjne w formie sambhogakaji,
reprezentujące żeński aspekt pierwotnej mądrości.
39 Guru joga jest zjednoczeniem się z umysłem guru (czyli swoim mistrzem-
nauczycielem), którego uważa się za manifestację umysłów wszystkich oświeconych
istot. Umysł guru uważa się własną wrodzoną świadomość. Dzięki praktyce guru jogi,
otrzymuje się błogosławieństwa od guru, umożliwiając w ten sposób spoczęcie w
pierwotnym stanie. Istnieją złożone i proste formy guru jogi. W tantrze odkrywa się
bardziej złożony styl, podczas gdy w dzogczien można praktykować jej prostszą
wersjÄ™.
Jedną z form guru jogi, której najczęściej naucza Namkhai Norbu Rinpocze,
posÅ‚uguje siÄ™ biaÅ‚ym tybetaÅ„skim «A». «A» wizualizuje siÄ™ w Å›rodku ciaÅ‚a jako
zjednoczenie wszystkich mistrzów [praktykującego]. Wypowiadając ,Aaa...h" i czując
błogosławieństwo nauczycieli, można wejść w stan zjednoczenia z ich oświeconą
świadomością.
40 Wadżradhara to męskie bóstwo medytacyjne, forma, za pośrednictwem której
Budda Zakjamuni ujawnia nauki tajemnej mantry.
41 Tyb. thogal [thod-rgal], «przewyższenie najwyższego* albo "przeskoczenie
przez». Po osiÄ…gniÄ™ciu doskonaÅ‚oÅ›ci w praktyce tregczo (zob. przyp. 45), rozpoczyna
siÄ™ praktykÄ™ thogal. Praktykowanie thogal bez uprzedniego doprowadzenia do
doskonałości praktyki tregczo jest bezużyteczne i dlatego thogal jest do tego czasu
tajemne. Thogal uważa się za najszybszą metodę osiągnięcia całkowitej realizacji.
Praktyka thogal doprowadza do zjednoczenia wizji i pustki. Rozwijanie kontemplacji
medytacyjnej poprzez wizję trwa do czasu zamanifestowania tęczowego ciała. Zob.
The Crystal and the Way of Light, s. 101 [Kryształ i ścieżka światła, s. 102-3] i J.
Reynolds. Self-Liberation Through Seeing With Naked Awareness, s. 136, przyp. 33
[Padmasambhawa, Samowyzwolenie dzięki widzeniu w stanie nagiej uwagi, s. 117,
przyp. 47].
42 Londe [kLong-sdej to jedna z trzech serii nauk dzogczien. Tymi trzema seriami
są: managde [man-ngag gi sde], seria esencjonalnych wyjaśnień; londe, seria
przestrzeni; oraz semde [sems-sde], seria umysłu. Te serie wyjaśnień dzogczien
posiadajÄ… ostatecznie ten sam cel, wprowadzenie praktykujÄ…cego w ostatecznÄ…
kontemplację. Seria londe pracuje zwłaszcza z symbolicznym wprowadzeniem i jest
powszechnie znana dzięki praktykom, które wprowadzają [praktykującego] w
kontemplację poprzez przyjęcie specjalnych pozycji ciała i utrzymywanie punktów
nacisku. Zob. Norbu, The Crystal and the Way of Light, s. 80 [Kryształ i ścieżka
światła, s. 84].
43 Odosobnienie w ciemności zwane jang-thig [gyang thig] to wysoko
zaawansowana technika medytacyjna dzogczien, którą praktykuje się w całkowitej
ciemności. Dzięki praktyce jang-thig inicjowany, który potrafi już przebywać w stanie [ Pobierz całość w formacie PDF ]